Святий Дух у серці людини

Цими днями ми в особливий спосіб поклоняємося і молимося до Святого Духа. Зіслання Святого Духа, чи так звані Зелені Свята, має важливе значення, своєрідну глибину для духовного життя кожної віруючої людини.
Дивлячись у Святе Писання, у твори Святих людей, а також богословіє церкви можемо чітко побачити, що Святий Дух - це є Третя Особа Божа. Адже ми поклоняємося Богові у Пресвятій Тройці: Богові Отцеві, Богові Синові і Богові Духу Святому.
Західна церква розглядає Особу Святого Духа більше у відношенні до Отця і Сина, а Східна церква дивиться більше на Святого Духа як на того, що провадить людину до спасіння, до вічності. У Євангелії від Марка (1.9-11), а також і інші євангелисти про це згадують, чітко показують об'явлення Бога у Пресвятій Тройці. Коли Ісус Христос христився, то було чути голос Отця Небесного: "це є син мій улюблений"; а Дух Святий у вигляді голуба сходив на Сина Божого.
Якщо звернемося до творів Святих людей, а особливо до життя Святого Серафима Саровського - бачимо, що він часто наголошує про "стяжання" Святого Духа. Якраз цей Святий був щедро обдарований Богом дарами Святого Духа. Він мав дар прозорливості, пророцтва, лікування людей, вигнання злих духів, а також мав дар глибокої сердечної молитви. Святий Серафим Саровський наголошує на три середники, які необхідні щоб людина могла очистити себе до того, аби прийняти дари Святого Духа. Ці середники: молитва, піст і чування. Щоб хоч трошки ми могли уявити собі дію Святого Духа пригадаємо випадок з життя Святого Серафима. Одного разу прийшов до Серафима Саровського поміщик Мотовилов, щоб почути слово поради чи духовної настанови. І от Святець говорить, пояснює, але поміщик ніби закритий на це, нічого не сприймає і не розуміє. Тоді старець говорить до Мотовилова: "давай разом помолимося". Він взяв поміщика за руку і почав молитися. В цей час Мотовилов відчув надзвичайну радість і неземну насолоду в своєму серці, його тіло наповнилося незвичайним теплом і настільки сильне світло випромінював Святий Серафим зі своїх очей, що Мотовилов навіть не міг дивитися на старця. Звичайно, що так може молитися людина, яка сама на щодень живе Святим Духом. А нам варто мати на увазі три середники, які можуть приготувати наше серце до прийняття дару Святого Духа: молитву, піст і чування.
Коли ми поцікавимося іконографією, то бачимо, що Святого Духа переважно зображають у вигляді білого голуба. А яка характеристика цього птаха? Звичайно, що це є птах дуже ніжний і полохливий, а це свідчить про те, що Святий Дух також дуже ніжний і надзвичайно відчутливий на наші гріхопадіння. Святий Дух поселяється у людину, яка прикладає зусилля на щодень, щоб очистити своє серце від гріховних думок, бажань, відчуттів, не говорячи вже про слова і діла. Тільки така людина може отримати дар Святого Духа.
Старець Силуан - майже наш сучасник, говорить нам такі слова: "Дух Божий жив би у душах людей, бо він сам шукає людську душу і хоче в ній жити і якщо не вселяється, то тільки із-за гордості нашого розуму". Повертаємося до гордості і смирення. Бачимо, що гордість є великою перепоною для дії Бога, бо людина гордовита, самовпевнена, не уповає на Бога, не просить Божої помочі. Така людина чується самовистачальною, і це якраз є перешкодою для Бога, адже Бог поважає свобідну волю людини і ніколи насильно не втручається в її життя.
Ігумен Харитон так говорить про Святого Духа: "Дух Святий показує все у справжньому виді. І тоді людина починає покорятися правдивою покорою, перестає надіятися на свої власні сили і чесноти, рахує себе гіршою від всіх інших людей". Тобто ми не можемо до кінця бачити самі себе, якими ми є насправді. Людина може створити собі певну зовнішню форму побожності, ввічливості, навіть певної духовності. Насправді ж ми є такі, якими є наші думки, бажання, відчуття — все те, що глибоко криється в нашому серці. Але коли, через нашу віру і молитву Дух Святий буде частіше приходити до нашого серця, то він відкриє нам справжню картину, і ми зможемо пізнати себе, а також - Бога.
Катехизм християнської віри вчить нас, що можуть бути такі дари Святого Духа: мудрість, розум, рада, кріпость, знання, побожність, страх Божий. Звичайно, що Господь постійно висіває ці Благодатні дари. Але знову ж ставимо собі запитання: яка ж земля нашого серця? Чи дійсно земля нашого серця є приготована, щоби прийняти ці зерна Благодаті, ці зерна Божих дарів? І тут є важлива проблема: чому так мало людей на сьогоднішній день мають дари Святого Духа? Тому що мало хто хоче прикласти зусилля покаяння, для боротьби з гріховними звичками, для того, щоб жити вірою і молитвою. А Святий Дух може цілковито поміняти людину. Це бачимо на прикладі апостолів, особливо апостола Петра. Пригадаймо собі апостолів перед тим, як Ісус Христос ішов на терпіння: на хресну дорогу, на хресну смерть. Ці апостоли всі полохливі, лякливі порозбігалися, а апостол Петро, навіть, три рази відрікся від Ісуса Христа. А що діється опісля того, коли Святий Дух сходить на апостолів? Це можна прочитати в Діяннях апостолів (2: 1-4; 2: 14,21,41). Щось зовсім іншого стається з тими апостолами, які були полохливі, лякливі, хоча, звичайно, і мали віру, і багато знали, бо їх Христос навчав, але не мали ще сили Святого Духа. І от коли Святий Дух сходить - цей же апостол Петро говорить проповідь і три тисячі людей навертається до Бога. Бачимо, наскільки його слова мали в собі силу Святого Духа.

В історії християнства були єретики, які говорили, що Святий Дух це є просто якась енергія, якась надприродна сила чи щось іншого, але в цьому вони глибоко помилялися. Богословіє церкви, а особливо Святе Писання, говорять нам конкретно, що Дух Святий це є третя Особа Божа, не просто якась собі сила, це є Особа Божа. І це ми бачимо конкретно у Євангеліях, які описують хрищення Господа Спасителя в ріці Йордань. Ще один важливий момент - Євагелія від Матея (28: 19): "ідіть, отже і зробіть учнями всі народи, христячи їх в ім'я Отця і Сина і Святого Духа". От спробуймо уважніше приглянутися до цих слів. Бачимо, що Святий Дух є на тому ж самому рівні, що й Отець і Син, тобто це є рівносильна рівнозначна особа Божа, тобто третя особа Божа - Святий Дух.

Молитва, яку можемо промовляти до Святого Духа - "Царю небесний". Давайте трошки глибше подивимося на цю молитву, розберемо її зміст, подивимося що закрито в словах цієї молитви.

"Царю небесний, утішителю, Душе істини, що всюди єси і все наповняєш, скарбе дібр і життя подателю, прийди і вселися в нас, і очисти нас від усякої скверни, і спаси, благий, душі наші".

"Царю небесний, утішителю" - бачимо, що людина може мати різні потіхи, чи утішення, радість. Ця радість може бути різна, може бути чисто зовнішньою, фізичною, приносити приємність зовнішню, тілесну, фізичну; також радість може бути душевна, а ще радість може бути духовна. Духовна радість - це є більшою мірою внутрішня радість, це є спокій, мир, любов, це є дійсно пережиття Святого Духа, пережиття присутності Бога. І тільки Святий Дух може нам дати таку правдиву радість, він є найголовніший наш утішитель. Адже людина може мати цю радість зовнішню, матеріальну, ці приємності світу, але мати внутрішній неспокій, не бути з Богом, не мати віри, не молитися. І все ж таки вона не буде мати цієї радості, тому що правдива радість - це внутрішня духовна радість. Ми повинні старатись шукати такої радості - внутрішньої, духовної, яку нам може дати Святий Дух.
"...душе істини, що всюди єси і все наповняєш" - ці слова нам підкреслюють, що Святий Дух є правдивим Богом, бо тільки Бог може все наповняти і бути всюди присутнім.
"...скарбе дібр, життя подателю" - бачимо, що людина може мати різні скарби і от приходить певний час, тобто коли людина вмирає, в той же момент всі свої матеріальні скарби вона лишає тут, на землі, але цей правдивий скарб, який може нам дати дар Святого Духа, людина з собою переносить у вічність, тому він є справжнім скарбом.
"...прийди і вселися в нас" - варта частіше призивати Святого Духа, щоб він прийшов і вселився, однак важливо є готувати землю свого серця, щоб цей Дух мав місце де прийти і вселитися, мало одного призивання - потрібно більше покаяння, смирення, більше молитви, боротьби з гріхом.
"...і очисти від усякої скверни і спаси Благий душі наші". Святий Дух коли приходить, очищає нас цілком і приводить нас до спасіння.
На сьогоднішній день можемо побачити, що трапляється дуже багато людей, які називаються харизматами, різного роду цілителями, екстрасенсами і т.д. Коли придивимося до пересічної людини, людина має якісь певні людські властивості чи силу, але коли людина має дар лікування, чи пророцтва, чи ясновидіння, чи чогось іншого надзвичайного, тоді ми повинні знати, що це вже не є властивості звичайної людини, а це є дар підкріплений якимось духом. Важливе питання: яким духом? Можуть бути цілителі, ясновидці, пророки, прозорливці, ті люди, які мають якийсь дар справді від Святого Духа. Але з іншої сторони - на сьогоднішній день є багато цілителів,
ясновидців, екстрасенсів, які також можуть бути підкріплені нечистою силою, тобто нечистими духами. Тому коли хочемо звернутися до такої нетрадиційної людини, яка має якийсь особливіший дар, ми повинні старатися спочатку взнати яким духом ця людина наповнена. На сьогоднішній день маги, чародії, ворожбити прикриваються релігійними середниками, в них є ікони, свята вода, свічки, навіть олійки для помазування, але це є тільки прикриття. Треба пізнати яким духом діє людина, як вона живе, що вона має в собі, скільки в цій людині є правдивої християнської любові. Тому, коли ми звертаємося до таких людей, які мають особливіші дари ми повинні бути обережні. Спочатку потрібно помолитися, попросити Бога помочі, запитатися інших людей, які більш-менш орієнтуються в ситуації, щоб знати чи звертатися до цієї особи чи не варта.

А ось кілька цитат Святих людей про Святого Духа.

Старець Силуан: "Дух Святий невидимо дає душі знання, в Дусі Святому душа знаходить спокій, Дух Святий веселить душу і дає їй радість на землі".

Макарій Великий: "Де Дух Святий - там як тінь послідує переслідування і боротьба".

Святитель Ігнатій Брянчанінов: "Святий Дух діє самовладно як Бог, приходить в цей час, коли смиренна і самопонижена людина не очікує його приходу, раптово міняє розум, міняє серце, своєю дією охоплює всю волю і всі здібності людини, яка не має можливості збагнути, що стається з нею".

Звичайно, що дуже добре знати, про Святого Духа, що він є Третьою Особою Божою, що варта мати його дари, які так необхідні для нашого спасіння, однак дуже важливо, щоб ми навчилися бути смиренними, бути покірними, щоби ми навчилися глибоко молитися, боротися з гріхом і аж тоді ми зможемо відчутливо пережити дію Святого Духа в своєму серці. Звичайно, що останнє рішення - від Бога походить, але якщо ми будемо над цим працювати, якщо ми будемо просити, а як каже Євангелія: "просіть і дасться вам, шукайте і знайдете, стукайте і вам відчинять", то Господь напевно дасть нам ці дари Святого Духа.

о. Теофан

 

 

©2004 На початокЄвангелієЗібранняСтаттіПро нас